Azon gazdasági vagy technikai okok, illetve hátrányok vagy többletköltségek ismertetése, amelyek miatt a szerződő fél személye nem változhat: Vállalkozó 2022. augusztus 30. napján megkereséssel fordult a Semmelweis Egyetem Szolgáltatási Igazgatóságához, melyben díjemelés iránti kérelmet adott elő. A kérelmét azzal indokolta, hogy a szolgáltatásukban releváns részt képviselő bérköltségek - a minimálbér kötelező emelése miatt - jelentősen megemelkedtek, továbbá, a megnövekedett igények és költségek növekedése és a súlyos mértékű infláció az árak exponenciális emelkedését hozta, így tevékenységük gazdaságossága csak egy minimum 20%-os vállalási díj emeléssel tartható fenn. Vállalkozó egyidejűleg árelemek módosítása iránti kérelmet terjesztett elő, melyre a szerződés 3.4. pontjában szereplő szakágazati inflációs ráta 2,5 %-ot elérő mértékű változása esetén van lehetőség.
A Szerződés 3.4. pontja az alábbiakat tartalmazza: „Felek megállapodnak, hogy a jelen Szerződés hatálybalépésének évfordulóján megvizsgálják a KSH honlapján közzétett szakágazati inflációs rátát, és amennyiben az előző naptári évre vonatkozó, a KSH honlapján közzétett ágazati inflációs ráta eléri 2,5 %-ot, Vállalkozó jogosult az évfordulótól számított 5 munkanapon belül árelemek módosítást kezdeményezni, és Felek a Kbt. 141. § (4) bekezdés a.) pontja alapján jogosultak a Szerződés módosítására”.
A Közbeszerzési Hatóság keretében működő Tanács által 2022. május 12-én kiadott, és azóta többször kiegészített, Útmutató a közbeszerzési szerződések módosítása, teljesítése tárgyában (továbbiakban: Útmutató), leírja és egyben felhívta a figyelmet arra, ha a szerződésbe – eredetileg – a jövőbeli áremelkedések kezelésére a Kbt. 141. § (4) bekezdés a) pont szerinti indexálás beépítésre került az árváltozás teljes spektrumára vonatkozóan (minden árelemre), akkor később a szerződés teljesítése során az áremelkedésekre tekintettel aggályos a szerződés Kbt. 141. § (4) bekezdés c) pont szerinti módosítása, hiszen ez esetben az előre nem láthatóság nem állapítható meg, mivel ajánlatkérő az áremelkedéssel már a szerződés megkötése előtt, a közbeszerzési eljárás előkészítési fázisában számolt. Másként fogalmazva, a Kbt. 141. § (4) bekezdés a) pontja alapján a szerződésbe eredetileg beépített indexálási módszer eredendő hibája, illetve hiányossága nem teremthet alapot egy, a módszert érintő későbbi szerződésmódosításra.
Bár a Szerződésekben nem került pontosan rögzítésre, hogy Felek pontosan melyik KSH indexet alkalmazzák a Szerződés hatálya alatt, ugyanakkor Megrendelő tájékoztatta Vállalkozót, hogy az Egyetem 5,5 %-os vállalkozói díjnövekedést magába foglaló, leghamarabb a szerződésmódosítás aláírásának napjával hatályba lépő szerződésmódosítást lát lehetségesnek.
2020. évre a KSH által közölt 81.2 Takarítás szolgáltatói index mértéke 103,4 % volt, 2021-es évre KSH adatot nem közölt, azonban helyette https://www.ksh.hu/stadat_files/ara/hu/ara0067.html tábla 81. oszlop Építmény-üzemeltetés, zöldterület kezelés indexet lehet alkalmazni a takarítási tárgyú szerződéseknél, így jelen Szerződésmódosítással a jövőre nézve is egyúttal rögzítésre kerül, mint az ármódosítás alkalmával figyelembe irányadó szakágazati inflációs ráta.
A fentiekben hivatkozott 2021. éves index 3,4 %, így a Szerződés 3.4. pontja alapján a Vállalkozó jogosult díjmódosítást kezdeményezni.
Felek a Szerződést a fent leírtak figyelembevétele mellett, a Kbt. 141.§ (6) bekezdés, illetve a Polgári Törvénykönyvről szóló 2013. évi V. törvény, illetve a Szerződés 3.4. pontja alapján az alábbiak szerint közös megegyezéssel módosítják (a továbbiakban: Szerződésmódosítás).
A Felek rögzítik, hogy a Szerződés 1. sz. mellékletét jelen 1. sz. Szerződésmódosítás 1. sz. melléklete egészíti ki, amely tartalmazza a jelen módosításra tekintettel korrigált egyes díjtételeket.
A Felek rögzítik, hogy a Szerződés 3.1. pontja helyébe az alábbi rendelkezés lép:
„3.1. Felek rögzítik, hogy az 1.1. pontban rögzített feladatok a 2. sz. mellékletben leírtaknak megfelelő, szerződésszerű teljesítése esetén Vállalkozó – ajánlatának megfelelően – havonta, utólag 3.068.900 Ft + ÁFA/hó azaz nettó hárommillió-hatvannyolcezer-kilencszáz forint plusz általános forgalmi adó/hó vállalkozói díj kifizetésére jogosult. A vállalkozói díj ellenértéke tartalmazza a szerződésszerű teljesítéssel összefüggő, valamennyi felmerülő költséget, adót, illetéket, ráfordítást és egyéb fizetési kötelezettséget, valamint az Műszaki specifikációban foglalt termékek/eszközök biztosítását.”
A Felek rögzítik, hogy a Szerződés 3.2. pontja helyébe az alábbi rendelkezések lépnek:
„3.2. Felek rögzítik, hogy az 5.2. pontban szabályozott nem rendszeres takarítási feladatok szerződésszerű teljesítése esetén Vállalkozó az alábbi díjakra jogosult:
Rendkívüli helyzeteket követő takarítás nettó óradíja 1 952 Ft/óra
Homlokzati nyílászárók külső- és belső takarításának nettó díja 134 Ft/m2/alkalom
Felek rögzítik, hogy a Szerződés hatálya alatt az irányadó szakágazati inflációs rátaként 1.1.1.33. Az EBS Rendelet által előírt megfigyelt szolgáltatási területek kibocsátásiár-indexei a teljes ügyfélkörnek (B-All) nyújtott szolgáltatások 81. oszlop (Építmény-üzemeltetés, zöldterületkezelés indexet veszik figyelembe.