A módosítás szükségességét indokoló körülmények ismertetése, és e körülmények előre nem látható jellegének magyarázata: A vízügyi igazgatóságok kénytelenek csökkenteni a keretösszeg mértékét, mivel az elmúlt időszak során, sajnos olyan mértékű kedvezőtlen gazdasági események indultak el, amelyek a korábbi évek, vagy akár évtizedek normalitásának, piaci folyamatainak is jelentősen ellentmondanak, kiszámíthatatlanná váltak és szélsőséges mértékű drágulást eredményeztek.
A közfoglalkoztatási program tervét 2022. január 10-ig kellett benyújtani az illetékes kormányhivatalok részére, melyben az igazgatóságok egy átlagos 10%-os áremelkedéssel számoltak. Ezt követően, 2022 februárjában kirobbant orosz-ukrán háború rendkívüli, előre nem kalkulálható nehézségek elé állította az európai gazdaságot.
Jelentős tényező még a szállítmányozásban fellépő nehézségek, és a szállítási költségek globális emelkedése. Sajnos, a belföldi szállítmányozás sem tud még a korábbi szinten teljesíteni, a szállítmányozó vállalkozások a tavalyi évben 20-30% forgalomcsökkenést szenvedtek el, melyek költségvonzatát kapacitáscsökkentéssel tudták ellentételezni. A jelenleg megnövekedett áruforgalmi igények meghaladják a lehetőségeket, amelyek a teljesítési oldalon szállítási költségnövekedéssel jártak.
Tovább növeli a költségeket az üzemanyag történelmi – minden eddiginél magasabb – ára is, melyet a nemzetközi fuvarozásban és a 7,5 tonna feletti szállítások esetén a korábban még érvényben lévő hatósági árszabályozás sem enyhített.
Az EUR/HUF árfolyam a háború kezdete óta olyan mértékben emelkedett, amelyre soha nem volt példa, elérte a 400 Ft-os árfolyamszintet is.
Az előbb részletezett hatások például a munkaruhák tekintetében is tetten érhetők. A vízügyi ágazat a közfoglalkoztatási program keretében dolgozó fizikai munkásai részére – a vízügyi ágazatban foglalkoztatottak ruházati szabályzatáról szóló 10/2013. (IV. 11.) BM utasítás 3. §-a alapján – munkaruházatot biztosít. Ezen ruházatot a büntetés-végrehajtási szervezet részéről a központi államigazgatási szervek és a rendvédelmi szervek irányában fennálló egyes ellátási kötelezettségekről, a termékek és szolgáltatások átadás-átvételének és azok ellentételezésének rendjéről szóló 44/2011. (III. 23.) Korm. rendelet 2. §-a alapján az ágazatnak a büntetés-végrehajtástól kell beszereznie.
A munkaruházatok árai is jelentősen megemelkedtek, mely miatt a vízügyi igazgatóságok a beszerzéseik átcsoportosításra, optimalizálására kényszerültek, mivel a 2022. január 31-ig megítélt keretükhöz többletforrás igénylésére nincs lehetőség. Ezen okból a keretösszeg
2.674.199,- Ft-tal kerül csökkentésre a programban kötelezően biztosítandó, megemelkedett árú termékek beszerzésére (pl.: munkaruha, védőeszköz).
2.2. Figyelemmel arra, hogy a Szerződés 2022. március 01. napjától 12 hónapig vagy a keretösszeg kimerüléséig hatályos, és a termékek további zavartalan, zökkenőmentes és folyamatos szállításának biztosítása nélkülözhetetlen, így a Szerződés módosítása elkerülhetetlen.
Felek a fenti körülmények miatt módosítják az adásvételi keretszerződést akként, hogy a szerződés keretösszege változik, az egységárak nem kerülnek módosításra, úgy, hogy azzal egyidejűleg Felek a keretmennyiséget csökkentik.
2.3. A tárgyi szerződés módosítása megfelel a Kbt. 141.§ (4) bekezdés c) pontjában foglaltaknak figyelemmel arra, hogy:
Tekintettel arra, hogy az előadottak alapján Eladó és Vevő a legnagyobb gondosság mellett sem számíthatott az orosz-ukrán háborúra, amely a termékek drágulásával jár, ezért a jelen szerződésmódosítás megfelel a Kbt. 141. § (4) bekezdés ca) pontjában foglalt feltételeknek.
A szerződésmódosítás nem változtatja meg az Alapszerződésben megvalósítandó feladatokat, melyre figyelemmel a jelen szerződésmódosítás nem változtatja meg az Alapszerződés általános jellegét és megfelel a Kbt. 141. § (4) bekezdés cb) pontjában foglalt feltételeknek.
A szerződésmódosítás továbbá nem jár együtt az Alapszerződés ellenértékének növekedésével, melyre figyelemmel az megfelel a Kbt. 141. § (4) bekezdés cc) pontjában foglalt feltételeknek.